Onderhoud van een elektrische auto.
Men weet vaak hoe een traditionele auto onderhouden moet worden, maar hoe kan u nou het best een elektrische auto onderhouden? Een elektrische auto heeft over het algemeen veel minder onderhoud nodig als dat een traditionele auto nodig heeft. Het regeneratief remsysteem, de minder bewegende delen en het minder aantal vloeistoffen ten opzichte van een traditionele auto zijn oorzaken hiervan, maar wat moet men eigenlijk allemaal weten over het onderhouden van een elektrische auto?
Hoe werkt een elektrische auto?
De werking van een elektrische auto is erg eenvoudig. Een elektrische auto beweegt zich voort op basis van een motor die draait op elektriciteit. Deze elektriciteit wordt opgeslagen in een accu in de auto. Om de motor draaiende te houden moet men ervoor zorgen dat de accu voldoende opgeladen is.
De vraag die regelmatig daarop volgt luidt dan ook: Hoe laad men die accu dan op? Het antwoord op deze vraag is zeer eenvoudig. De accu kan opgeladen worden door middel van een (snel)laadpunt thuis, op het werk of op publieke locaties verspreid door Europa.
Elektrisch onderhoud VS brandstof onderhoud.
Op het gebied van onderhoud zijn er een aantal duidelijke verschillen tussen elektrische auto’s en traditionele auto’s. De vijf belangrijkste verschillen op een rijtje:
1. Eenvoud
Wanneer je de voor- en nadelen van een elektrische auto gaat bekijken, valt de eenvoud van een elektrische MINI direct op. Waar een traditionele auto een grote range aan verschillende onderdelen heeft die op zijn beurt vervangen moeten worden, heeft de elektrische auto maar drie hoofdonderdelen waar voornamelijk het onderhoud aan gepleegd moet worden: De motor, de omvormer en de ingebouwde lader.
2. Kosten
Doordat er in een elektrische MINI minder onderdelen aanwezig zijn waar onderhoud aan gepleegd moet worden, vallen de onderhoudskosten in de meeste gevallen lager uit als die bij een traditionele auto. De onderhoudskosten kunnen ook verschillen afhankelijk van het model en type auto.
3. Regeneratief remmen
Een elektrische MINI maakt gebruik van regeneratief remmen. Bij elektrische auto’s heeft u in de meeste gevallen enkel het rempedaal nodig om volledig tot stilstand te komen of om te anticiperen op onverwachte situaties. Regeneratief remmen voorkomt dat er onnodig energie verloren gaat bij het remmen. Het heeft als voordeel dat de remmen minder slijten. Door het minder slijten van de remmen heeft de elektrische BMW tot 50% minder onderhoud nodig aan de remmen.
4. Minder vloeistoffen
Bij een elektrische MINI is het verversen van vloeistoffen een stuk minder van toepassing. De vloeistoffen zijn hoofdzakelijk verwerkt in de infrastructuur van de auto en zijn daardoor niet toegankelijk.
5. De accu
In de accu van een elektrische auto zal naar verloop van tijd slijtage plaats gaan vinden. Het gevolg van die slijtage is dat de prestaties geleidelijk aan zullen verminderen en er na verloop van tijd vervanging van de accu nodig is. Het vervangen van een accu wordt niet gezien als regulier onderhoud. De reden daarvoor is dat een accu van een elektrische auto in de meeste gevallen een levensduur heeft van 10 jaar.
Wanneer je de voor- en nadelen van een elektrische auto gaat bekijken, valt de eenvoud van een elektrische MINI direct op. Waar een traditionele auto een grote range aan verschillende onderdelen heeft die op zijn beurt vervangen moeten worden, heeft de elektrische auto maar drie hoofdonderdelen waar voornamelijk het onderhoud aan gepleegd moet worden: De motor, de omvormer en de ingebouwde lader.
Doordat er in een elektrische MINI minder onderdelen aanwezig zijn waar onderhoud aan gepleegd moet worden, vallen de onderhoudskosten in de meeste gevallen lager uit als die bij een traditionele auto. De onderhoudskosten kunnen ook verschillen afhankelijk van het model en type auto.
Een elektrische MINI maakt gebruik van regeneratief remmen. Bij elektrische auto’s heeft u in de meeste gevallen enkel het rempedaal nodig om volledig tot stilstand te komen of om te anticiperen op onverwachte situaties. Regeneratief remmen voorkomt dat er onnodig energie verloren gaat bij het remmen. Het heeft als voordeel dat de remmen minder slijten. Door het minder slijten van de remmen heeft de elektrische BMW tot 50% minder onderhoud nodig aan de remmen.
Bij een elektrische MINI is het verversen van vloeistoffen een stuk minder van toepassing. De vloeistoffen zijn hoofdzakelijk verwerkt in de infrastructuur van de auto en zijn daardoor niet toegankelijk.
In de accu van een elektrische auto zal naar verloop van tijd slijtage plaats gaan vinden. Het gevolg van die slijtage is dat de prestaties geleidelijk aan zullen verminderen en er na verloop van tijd vervanging van de accu nodig is. Het vervangen van een accu wordt niet gezien als regulier onderhoud. De reden daarvoor is dat een accu van een elektrische auto in de meeste gevallen een levensduur heeft van 10 jaar.
Veel gestelde vragen over onderhoud.
Op deze Electric Hub proberen we zoveel mogelijk praktische vragen te beantwoorden. Deze vragen komen voort uit gesprekken bij ons uit de showroom, aan de werkplaatsbalie of tijdens het aankoopproces van onze klanten. Heb jij ook een vraag over jouw elektrische BMW? Laat het ons weten, dan gaan wij op zoek naar het antwoord, en helpen we direct anderen met het antwoord op deze vraag!
Veel gestelde vragen over onderhoud.
Wat is de levensduur van een elektrische auto?
De levensduur van een elektrische auto is voornamelijk afhankelijk van het batterijpakket. Het batterijpakket van een elektrische auto gaat onder normale omstandigheden wel 10 tot 20 jaar mee. Dit kan uiteraard verschillen op basis van het gebruik van de auto per bestuurder.
Wat zijn de meest voorkomende pechgevallen met elektrische auto’s?
1. Lekke band
2. Accuproblemen
3. Lege accu (kan worden verholpen met een elektrische wegenwachtauto met laadinstallatie)
4. Buitengesloten worden
5. Laadkabel die niet loskomt
Is een elektrische auto goedkoper?
Uit onderzoek van IFA en DEKRA blijkt dat in 2020 de totale kosten van een elektrische auto 3,2 procent lager uitvallen dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Deze kosten zijn berekend inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties.