Optimalisatie van de actieradius.
Vijf tips om de ideale actieradius uit je MINI te halen.
1. Geniet.
Al kan je MINI nog zo hard gaan, je rijdt óók MINI dankzij z'n rijcomfort. Geniet. Cruise.
Rustig rijden zorgt dat de accu minder snel leeg raakt. Rustig optrekken, het gaspedaal loslaten en rijden in cruise control maakt de ideale combinatie voor je accucapaciteit. Al deze zaken zorgen ervoor dat je elektrische MINI minder vaak hoeft op te laden.
2. Gebruik cruise control.
Hoe gelijkmatiger je rijdt, hoe groter de actieradius. Mocht je niet geboren zijn met een ontzettend stabiele rechtervoet, is Cruise control ideaal om je actieradius optimaal te benutten.
3. Rem op de motor.
Remmen kost extra energie. Rem daarom vooral door het gaspedaal los te laten. Een bijkomend voordeel is dat door het remmen door het gaspedaal los te laten, je de batterij extra oplaadt.
4. Let op bandenspanning.
Juist bij een elektrische auto maakt de juiste bandenspanning extra verschil. Controleer elke twee maanden de bandenspanning. Dat vergroot de actieradius én de veiligheid.
5. Benut klimaattiming.
Verwarmen en koelen kost energie en dat heeft invloed op de actieradius. Gebruik daarom de klimaattimer wanneer je MINI aan het opladen is. Je verbruikt dan de stroom om uw auto te klimatiseren, in plaats van de accu. Zo voorkom je dat de actieradius lager wordt tijdens het rijden.
En eerlijk is eerlijk, het is heel comfortabel om te vertrekken in een auto die de juiste binnentemperatuur heeft.
Al kan je MINI nog zo hard gaan, je rijdt óók MINI dankzij z'n rijcomfort. Geniet. Cruise.
Rustig rijden zorgt dat de accu minder snel leeg raakt. Rustig optrekken, het gaspedaal loslaten en rijden in cruise control maakt de ideale combinatie voor je accucapaciteit. Al deze zaken zorgen ervoor dat je elektrische MINI minder vaak hoeft op te laden.
Hoe gelijkmatiger je rijdt, hoe groter de actieradius. Mocht je niet geboren zijn met een ontzettend stabiele rechtervoet, is Cruise control ideaal om je actieradius optimaal te benutten.
Remmen kost extra energie. Rem daarom vooral door het gaspedaal los te laten. Een bijkomend voordeel is dat door het remmen door het gaspedaal los te laten, je de batterij extra oplaadt.
Juist bij een elektrische auto maakt de juiste bandenspanning extra verschil. Controleer elke twee maanden de bandenspanning. Dat vergroot de actieradius én de veiligheid.
Verwarmen en koelen kost energie en dat heeft invloed op de actieradius. Gebruik daarom de klimaattimer wanneer je MINI aan het opladen is. Je verbruikt dan de stroom om uw auto te klimatiseren, in plaats van de accu. Zo voorkom je dat de actieradius lager wordt tijdens het rijden.
En eerlijk is eerlijk, het is heel comfortabel om te vertrekken in een auto die de juiste binnentemperatuur heeft.
De omgevingsfactoren die invloed hebben op je actieradius.
Tegen wind en stroom is het kwaad roeien.
Windsnelheid
In verband met de luchtweerstand tijdens het rijden.
Aurodynamica.
Hoe gestroomlijnder het voertuig, hoe beter de actieradius.
Ramen en panoramadak.
Met raampjes open rijden, beïnvloedt de actieradius.
Temperatuur
De ideale temperatuur voor een accu is tussen de 15 en 25 graden.
Veelgestelde vragen over de actieradius.
Op deze Electric Hub proberen we zoveel mogelijk praktische vragen te beantwoorden. Deze vragen komen voort uit gesprekken bij ons uit de showroom, aan de werkplaatsbalie of tijdens het aankoopproces van onze klanten. Heb jij ook een vraag over jouw elektrische BMW? Laat het ons weten, dan gaan wij op zoek naar het antwoord, en helpen we direct anderen met het antwoord op deze vraag!
Veelgestelde vragen over de actieradius.
Neemt mijn actieradius af in de winter?
Accu’s presteren het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden, vooral in de winter neemt de actieradius van een elektrische auto vaak een behoorlijk stuk af. Dat komt deels doordat de batterijen bij een lage temperatuur minder efficiënt werken. Daarnaast staat ook de verwarming in de auto aan, wat zorgt voor een hoger verbruik. Veel nieuwe elektrische auto’s zijn voorzien van een geconditioneerd accupakket: deze kan worden gekoeld of verwarmd. Dit kost weliswaar wat energie, maar omdat de accu’s op een ideale bedrijfstemperatuur worden gehouden is er onder aan de streep sprake van een kleiner verlies van actieradius.
Hoeveel kilometer kun je rijden op 1 kWh?
Waar het bij brandstofauto’s om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto’s over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan ‘meenemen’. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 7 a 8 kilometer elektrisch rijdt.
Wat is de levensduur van een accu?
Aangezien het accupakket van een elektrische auto zo’n belangrijk en duur onderdeel is, wil je dat het ook na langere tijd nog goed functioneert. Ook hier bewijst de moderne lithium-ion-accu zijn meerwaarde. Onderzoek heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu’s nog steeds langer.
Wat kost een accu van een elektrische auto eigenlijk?
Door het substantiële formaat zijn accupakketten nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto, maar de prijs van lithium-ion-accu’s is de afgelopen jaren spectaculair gedaald. Begin 2013 sprak zakenkrant Forbes nog over een prijs van 800 tot 1000 dollar per kilowattuur, in 2019 is dit rond of minder dan 100 dollar per kWh. Het eind van deze daling lijkt nog niet in zicht. Door deze steeds goedkoper wordende accu’s daalt ook de prijs van elektrische auto’s.
Wat is WLTP en NEDC?
Fabrikanten zijn verplicht om een fabrieksopgave van het verbruik van hun auto’s te geven. Op basis van die cijfers wordt ook de actieradius van elektrische auto’s berekend. Alle auto’s worden aan een vaste, gestandaardiseerde laboratoriumtest onderworpen. Voorheen was dat de NEDC-testcyclus, maar de testresultaten bleken erg ver van het praktijkverbruik te liggen. De Europese Unie heeft toen een nieuwe, veel realistischere test ontworpen, de WLTP-cyclus. Deze cijfers geven een beter beeld, al zien we nog steeds dat de werkelijke verbruikscijfers vaak iets hoger uitvallen.