Het klopt dat een elektrische auto in aanschaf vaak duurder is dan een brandstofauto, maar wie slim rekent, kijkt verder dan de aanschafprijs. De financiële voordelen van een elektrische auto komen pas later, wanneer je al met de auto onderweg bent:

 Je kunt de SEPP-subsidie van de Rijksoverheid aanvragen en krijgt dan maandelijks een subsidiebedrag uitgekeerd.

Deze subsidie is beschikbaar voor particulieren die een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. In 2022 krijg je een subsidie van €3.350,- op een nieuwe elektrische auto en €2.000,- op een elektrische occasion. Het budget voor elektrische auto’s is in 2022 flink verhoogd in vergelijking met het voorgaande jaar, gezien in 2021 het subsidie budget snel op was.

Je betaalt geen aanschafbelasting en wegenbelasting.

De aanschafbelasting, ofwel de belasting van personenwagens en motorrijwielen (bpm), wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto. Gezien een elektrische auto geen (directe) CO2-uitstoot heeft, is deze vrijgesteld van bpm. Daarnaast ben je ook vrijgesteld van wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze vrijstellingen blijven tot ten minste 2024 geldig.

Elektrisch opladen is veel goedkoper dan brandstof kopen.

Je bent het voordeligst uit wanneer je de auto thuis laadt aan je eigen laadpaal. Je betaalt dan hetzelfde stroomtarief als dat je voor apparaten en verlichting thuis betaalt. Wanneer je aan een publieke laadpaal laadt, betaal je iets meer. Voor het snelladen langs de snelweg betaal je het meest, zoals dit ook voor tanken langs de snelweg geldt. Echter liggen de laadkosten vrijwel altijd lager dan de brandstofkosten van een vergelijkbare benzineauto.

Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig.

Een elektrische auto heeft minder draaiende delen in de aandrijflijn dan een brandstofauto en dat betekent dat je ook minder geld kwijt bent aan regulier onderhoud. Denk bijvoorbeeld aan het verversen van de olie, nieuwe bougies, het vervangen van de koppeling of distributieriem. Dit is bij een elektrische auto niet nodig. Bij een elektrische auto hebben de banden en de remmen het meeste kans op slijtage. Echter gaan ook deze onderdelen doorgaans langer mee dan bij een brandstofauto, omdat je met name gebruikt maakt van remmen op de elektromotor.

Een elektrische auto rijdt efficiënter en verbruikt daardoor minder.

Elektrische aandrijflijnen zijn van zichzelf zeer efficiënt – tot 80% van de energie wordt gebruikt om vooruit te komen (bij een conventionele verbrandingsmotor is dat soms maar 15%). Volledig elektrische auto's en Plug-in Hybrides kunnen hun elektromotor gebruiken om af te remmen en daarbij kinetische energie omzetten in stroom voor de accu. Dit regeneratieve afremproces heet recuperatie.

Nog niet overtuigd? Neem gerust contact met ons op en wij vertellen je graag meer over de voordelen van elektrisch rijden.